سفارش تبلیغ
صبا ویژن











عقب گرد

یکی از عوامل مهم و در عین حال مغفول در زندگی‌ (در تمامی ابعاد اعم از عبادی و فردی و سیاسی و اجتماعی و تربیتی و اخلاقی) اخلاص است. معنای عامه فهم اخلاص عبارتند از: «اخلاص صافی نمودن عمل است از هر خلطی.و این اعم است از آن که شوب به رضای خود داشته باشد، یا شوب به رضای مخلوقات دیگری.» (چهل حدیث امام ص 328)

و در حقیقت اگر عمل خالصا لله شد صاحب و بانی عمل و موثر آن نیز حضرت حق خواهد بود و طبعا همانطور که روایات تصریح فرموده اگر عمل به سبب رضایت غیر حق باشد عامل نباید انتظار را از خداوند داشته باشد که اجری و تاثیری از عمل برای او فراهم کند.

لذا تفکرات و اعمالی که برای رضای خداوند متعال شکل می‌گیرند _با توجه به درجه خلوص آن _عمق و بقایش قابل قیاس با فکر و عملی نیست که برای رضای غیرش انجام می‌شود. به عبارتی، اعمال غیر خالص همچون کف روی آب است که پس از اندک زمانی زایل خواهد ‌شد.

در طول تاریخ هم که نظر افکنیم این فرمول را بی هیچ کم و کاستی خواهیم دید.نمونه عظیم آن اسلام است که هر روز شاهد گسترش آن در سراسر دنیا هستیم. و نمونه دیگز ان انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام است.بی هیچ اغراقی باید تصریح نمود:در دنیایی که همه چیز در آن بر پایه‌ی تبلیغات سوء ماهواره‌ها و تلویزیون و سینما و هنر امپریالیسم می‌باشد پیشرفت و نفوذ و صدور و حتی بقاء انقلاب اسلامی تا بدین زمان چیزی شبیه معجزه است! و این مطلب را به هیچ طریقی نتوان توجیه نمود الا به «اخلاص امام خمینی».

حضرت آقا در جایی در مورد عوامل موفقیت امام رحمه الله می‌فرمایند:«آن توفیقها از جای دیگر نشأت می گرفت، که در درجه ی اول از اخلاص او ناشی می شد؛ «مخلصین له الدّین»مخلص خدا بود و کار را فقط برای او –و لاغیر - انجام می داد. لذا اگر همه ی دنیا هم در مقابل او قرار می گرفتند و از او چیزی می خواستند که مورد رضای خدا نبود، انجام نمی داد.»

23/04/1368

این نکته‌‌ای است که باید مد نظر داشت؛ یعنی در کنار برنامه ریزی و مدیریت صحیح و شجاعت و دور اندیشی و تدبیر و عِده و عُده مهمترین عامل «اخلاص» و یا به عبارتی عمل «قربه الی الله» می‌باشد.

و اما امروز با صد تاسف می‌بینیم که علت ابتر بودن و به سرانجام نرسیدن و کال ماندن و گاها عقیم شدن و نتیجه درست ندادن اکثر کار‌های ما در عدم خلوص نیت است. و حال که در دوران جوانی به سر می‌بریم بایستی چاره‌ای بیاندیشیم که فردا « ناگهان چقدر زود دیر می‌شود»! امروز زاویه انحراف اگرچه کم باشد ولیکن در طول مسیر زندگی چنان از خط اصلی فاصله می‌گیریم که دیگر نمی‌توانیم احوال خود را دریابیم.

جوانی رفت و پیری هم سرآید

نکردم هیچ کار استغفر الله

یادش به خیر حاج ابراهیم همت، ما که ندیدیم اما شنیدیم که می‌گفت:«هر کاری می‌کنید برای رضای خدا، می‌جنگید برای رضای خدا، قلم بر می‌دارید برای رضای خدا، قدم برمی‌دارید برای رضای خدا، همه چیز همه چیز برای خدا...»


مِی خواهم و معشوق و زمانی و زمینی

کو باشد و  من  باشم  و  اغیار  نباشد


نوشته شده در سه شنبه 89/9/9ساعت 5:5 عصر توسط نظرات ( ) |